משהו לא ברור לכם? חדשים בתחום הזכיינות ורוצים לוודא שאין אי הבנות? עשינו לכם את החיים פשוטים יותר.

כאן תוכלו למצוא את הפירוש של כל המונחים שלא הבנתם.

 

• שנת הקמה:

זוהי שנת הקמה של הרשת. התאריך יתאר את השנה שבה נפתח הסניף הראשון.

• כמות סניפים סך הכל:

סך כל הסניפים הפעילים כיום של הרשת.

• חלוקת הסניפים בעלות / זכיינות / שותפות:

*סניפי בעלות- הכוונה לסניפים השייכים ומנוהלים על ידי הרשת .

*סניפי זכיינות- הכוונה לסניפים המופעלים ומנוהלים על ידי זכיינים חיצוניים ( הכוונה לזכיינות מלאה –  אך ורק של הזכיין)

*סניפי שותפות- הכוונה לסניפים שבהם ישנה שותפות בין הרשת המזכה לבין הזכיינים.  זה יכול להיות בכמה דרכים החל מזכיין מפעיל ( ראה פירוש בהמשך), או בשותפות באחוזים שונים על פי מה שנקבע.

• האם הרשת חלק מקבוצת רשתות?

בעולם הזכיינות מקובל שישנן קבוצות גדולות אשר מחזיקות תחתן מספר מותגים שונים כאשר הקבוצה משמשת כחברת הניהול של אותן מותגים ומספקת להם את המעטפת הניהולית, תפעולית ושיווקית.

• האם הרשת היא בינלאומית?

ישנן רשתות בישראל אשר הן חלק מרשתות בינלאומיות והן בעלי זכיינות מאסטר ( master franchise)

הפירוש לכך- זהו זיכיון לצורך הרחבת המותג בקנה מידה בינלאומי.

על פי שיטה זו מקבל זכיין אב את הבלעדיות לפיתוח וניהול יחידות המכירה של הרשת באזור מסוים

זיכיון האב-  MASTER FRANCHISE  מאפשר לעיתים לבעליו למכור זיכיונות משנה בתחום גאוגרפי מוגדר.

• כמות סניפים שנפתחו ב- 3 שנים אחרונות:

הכוונה לכמות סניפים חדשים שנפתחו בשלוש שנים האחרונות הן על ידי הרשת/ זכיינים.

• כמות סניפים שנסגרו ב- 3 שנים אחרונות: 

הכוונה לכמות סניפים שנסגרו מכל סיבה שהיא בשלוש שנים האחרונות הן על ידי הרשת/ זכיינים.

• כמות זכיינים שהוחלפו ב- 3 שנים אחרונות:

הכוונה לסניפים שנשארו פעילים אך הזכיין בהם הוחלף. להחלפת זכיין יש מספר סיבות :

  1. הרשת החליטה שהזכיין לא מתאים ולכן עשתה את כל מה שצריך כדי לגרום לו לצאת מהרשת
  2. הזכיין החליט שהוא אינו מעוניין יותר בסניף כיוון שאינו מרוויח מספיק/ נמאס לו מהתחום/ לא מרוצה מהרשת וכדומה.
  3. הזכיין רצה לממש ולבצע אקזיט על הסניף שבבעלותו ולכן מכר אותו כדי לייצר רווח.

• מספר עובדים במטה הרשת:

כמות העובדים הקבועים במטה הרשת עצמה. זה אינו כולל עובדים בסניפים.

• סימן מסחר רשום:

 סימן מסחר – הוא סימן בו משתמשת הרשת  / חברה / אדם פרטי לצורך סימון / סימול מגוון מוצרים שהחברה מייצרת או שירותים שהחברה מעניקה. הסימן יכול לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים  כגון סמל / איור/ שם החברה, לוגו/ סימן, איור או סמל גרפי אחר או שילוב ביניהם. את הסימן המסחר יש לרשום ברשם סימני המסחר כדי לקבל את ההגנה על הסימן על פי חוק. 

ניתן להיכנס לאתר של סימני המסחר ולבדוק האם הסימן רשום.

• ספר מותג:

ספר מותג הינו סל של חוקים של שימוש במותג. הוא מציג את כל הקשור על המותג, השפה הגרפית, לוגו, סוג גופן, צבעים, תמונות, סוגי שימוש בשפה הגרפית , יישומים של השפה על מוצרים שונים כגון- כרטיסי ביקור, שלטים ועוד.

כמו כן, ניתן למצוא בו כיצד תראה התקשורת השיווקית של המותג כלפי חוץ.

ספר המותג חשוב כדי לשמור על חוקיות בכל תהליכי העבודה של המותג, בזכות ספר זה ניתן לשלמור על אותו קו מבני ועיצובי.

• ספר נהלים:

ספר נהלים הינו התורה של העסק.  ספר זה מרכז בתוכו את כל שיטות העבודה של העסק בצורה מפורטת ומובנת. לספר נהלים מספר מטרות:

  1. לייצר סטנדרטיזציה בכל הנוגע לתפעול, שיווק, שיטות עבודה, מחירים, תפריט, שירות לקוחות ועוד. בשיטה זו ניתן להבטיח אחידות רשתית.  אחידות רשתית וחווית לקוח אחידה.
  2. חובה חוזית- הרשת מחוייבת לספק לזכיין את כל שיטות העבודה כדי להצליח להפעיל את העסק על פי הסטנדרטים שהוגדרו.
  3.       הזכיין מקבל למעשה את ה"שיטה" של הרשת ועל ידי כך יוכל ליישמה ולפעול על פיה.

• הסניף הראשון של הרשת:

הכוונה לתאריך שהוקם הסניף הראשון ברשת ומיקומו הגאוגרפי.

• הסניף האחרון של הרשת:

הכוונה לתאריך שהוקם הסניף האחרון ברשת ומיקומו הגאוגרפי.

• מספר ישיבות זכיינים בשנה:

רשת שמנהלת בצורה נכונה את זכייניה, יוזמת ישיבות זכיינים אחת לתקופה.  לישיבות אלה מספר מטרות:

  1.        סיכום של הפעילויות שמתבצעת ברשת.
  2. אסטרטגיה ותוכנית עבודה להמשך
  3. שמיעת הזכיינים וסיעור מוחות
  4. גיבוש של הזכיינים

• תאריך ישיבת זכיינים אחרונה:

הכוונה לתאריך שבו התקיימה ישיבת הזכיינים.

• טיול זכיינים אחרון:

לעיתים רשתות שרוצות לחזק את החיבור של הזכיינים לרשת ולחזק את הגיבוש של הזכיינים וההנהלה, מוציאות טיולי זכיינים ( בארץ/ בעולם).

• כמות סניפים בהקמה כרגע:

כמות הסניפים שכרגע נמצאים בהקמה פיזית ויפתחו בשנה הקרובה.  אין הכוונה למיקומים עתידיים שנחתמו לעוד כמה שנים.

• דמי זיכיון ראשוניים:

דמי זיכיון הינם תשלום חד פעמי של הזכיין בגין קבלת זיכיון של הרשת.  כלומר, הזכות להשתמש בסימנים המסחריים של הרשת.

תשלום זה מגלם בתוכו הוצאות שוטפות שיש לרשת בגין קבלת והכשרת הזכיין, כגון, עלויות עורך דין, עלויות הדרכה והכשרת זכיין, עלויות מתווך עסקיים.

וכמובן שבתשלום זה יש גם רווח לרשת.

• תמלוגים חודשיים:

נקרא גם "דמי ניהול".

זהו תשלום שוטף של הזכיין בגין שירותי ניהול של הרשת.

ההפרש בין הכנסות מתמלוגים להוצאות המטה, אשר מספק שירותי ניהול לזכיינים, מהווה את המרכיב הרווח העיקרי של הרשת המזכה.

• דמי פרסום:

דמי פרסום משולמים על ידי הזכיינים לצורך פיתוח וחיזוק המותג ברמה הארצית ותמיכה שיווקית על פי הצורך לסניפים.

דמי פרסום אינו אחד מהמרכיבים החשובים לזכיין כיוון שהוא נהנה מיתרון לגודל , וככל שיש יותר סניפים כך קרן הפרסום גדולה יותר וניתן לקדם את המותג בצורה טובה יותר.

• עלות גולמית F.C באחוזים ( במזון):

F.C   – FOOD COST

עלות המזון- זו העלות הנדרשת לייצור מנה כלשהי מהתפריט מבחינת שימוש בחומרי הגלם.

זה כולל את כל חומרי הגלם של המנה, כולל אריזה, מפיות, חד פעמי וכדומה. אינו כולל שעות ייצור אלא חומר גלם בלבד.

המספר המוצג כאן, הוא אחוז העלות ייצור מסך מחיר המוצר ללקוח.

• עלות גולמית באחוזים ( אופנה, קמעונאות):

זו העלות הנדרשת לצורך ייצור המוצר מבחינת שימוש בחומרי גלם.

המספר המוצג כאן, הוא האחוז עלות ייצור המוצר מסך המחיר ללקוח.

• עלות עובדים L.C באחוזים:

L.C   – LABOR COST

זוהי עלות העובדים. כלומר- כמה מהווה סך עלות העובדים מהמחזור העסקי ( ללא מעמ).

הנתון המוצג הינו באחוזים, וככל שהמחזור גדול יותר האחוז L.C אמור לקטון.

• גודל סניף ממוצע:

הכוונה לגודל סניף ממוצע של הרשת. לכל רשת יש "סניף אידיאלי"  מבחינת הגודל. שהוא הכי נכון לעסק.

• מפתח זהב:

מפתח זהב אומר שהזכיין מקבל סניף מוכן לעבודה.  כלומר, התשלום שמשלם מגלם בתוכו את עלות ההקמה והבנייה ועלות דמי הזכיון. במצב כזה הזכיין מקבל לרשותו סניף מוכן לעבודה.

• ערבות בנקאית:

ערבות הינה סוג מנגנון משפטי אשר  נועד להבטיח פרעון חובות. ישנם מספר סוגים של ערבויות כאשר אחת מהן היא הערבות הבנקאית.

בערבות זו ישנה התחייבות נפרדת של הבנק לפרוע את החוב ואינה תלויה ביכולת הפיננסית של ערב פרטי. 

תשתיות רשת

• האם קיים מפעל ייצור של הרשת?

האם לרשת יש מפעל שבה היא מייצרת חלק מהסחורה.

• האם קיימים מחסנים לרשת?

האם הרשת מאחסנת ומספקת חלק הסחורה בעצמה, או שמא עיקר הסחורה מגיעה לסניפים על ידי ספקים חיצוניים?

• האם הרשת יבואנית של מירב הסחורה?

האם הרשת מייבאת סחורה בעצמה.

• האם קיים מועדון לקוחות רשתי?

הכוונה למועדון לקוחות רשתי אשר מופעל ומקובל בכל הסניפים.

דרישות זכיינים פוטנציאלים

• כמה זכיינים דרושים להפעלה – האם יש מינימום:

האם צריך זכיין לפלור / לובי

• תהליך קבלת הזכיין:

הכשרת זכיין

הכשרה והדרכה בשלב ההתלמדות

• תהליך ההכשרה – האם יש חוברת הכשרה מסודרת ( תהליך התלמדות):

תהליך הכשרת הזכיין הינו קריטי, האם ישנה חוברת מסודרת / תהליך התלמדות מסודר שהזכיין צריך לעבור?

• האם יש מרכז הדרכות /הכשרות:

האם ההדרכות מתבצעות במקום ספציפי אחד, האם יש מרכז כזה?

• מי מאנשי המטה מלווה את ההכשרה:

במידה והרשת מלווה את הזכיין בתקופת ההכשרה , יש לציין מי מהנהלת הרשת מבצע זאת בפועל.

• תקופת ההכשרה הראשונית:

תקופת הזמן שבה הזכיין עובר הכשרה והתלמדות מתאימה לצורך ניהול הסניף.

• האם מתקיים מבחן?

האם הרשת נעזרת במבחנים כלשהם לצורך שיפור התלמדות הזכיין ומדידתו.

ליווי לאחר פתיחת הסניף 

• תקופת הקמה:

התקופה שבה לוקח להקים את הסניף החל מהרגע שיש נכס רלוונטי ועד לפתיחת דלתות.

• האם יש ליווי בתקופת ההקמה?

האם הרשת מלווה את הזכיין בתקופת ההקמה מול האדריכלים ואנשי מקצוע שונים.

• מי מאנשי המטה מלווה את ההקמה:

במידה והרשת מלווה את ההקמה, יש לציין מי מהנהלת הרשת מבצע זאת בפועל.

• האם יש ליווי לאחר פתיחת הסניף:

האם הרשת נוכחת ומלווה את הזכיין לאחר ההקמה ומסייעת לו בתקופת ההרצה,  במידה וכן, לאיזו תקופה?

• מי מאנשי המטה מלווה לאחר פתיחת הסניף:

במידה והרשת מלווה את הסניף לאחר ההקמה, יש לציין מי מהנהלת הרשת מבצע זאת בפועל.

הדרכות תקופתיות

• האם מתקיימות הדרכות תקופתיות?

האם הרשת מבצעת הדרכות מקצועיות תקופתיות בנושאים שונים לזכיינים ולעובדים?

• אחת לכמה חודשים מתקיימת הדרכה:

במידה ומתקיימות הדרכות רשתיות, אחת לכמה זמן זה מתקיים?

• דוחות בקרה מול הזכיינים:

לצורך שיפור ושמירה על אחידות רשתית, נהוג לבצע ביקורות בסניפים, האם יש דוח מסודר לכך?

• האם יש לקוח סמוי:

האם הרשת נעזרת בחברה חיצונית לצורך ביצוע ביקורת לקוח סמוי ?  במידה וכן מה הציון הממוצע ברשת.

• האם יש ביקורות תברואה:

האם הרשת נעזרת בחברה חיצנית לצורך ביקורות תברואה, זה תקף לגבי רשתות שיש בהם נגיעה למזון. במידה וכן, מה הציון הממוצע ברשת.