אבחון הרשת

בישראל תחום הזכיינות אינו מסודר חוקית ולכן על הזכיין הפוטנציאלי לבצע בדיקה מחמירה יותר כאשר מחליט לרכוש זיכיון מרשת. למרות שיש הבדל אם רוכשים סניף פעיל של רשת או שמקימים סניף חדש, אנו ממליצים לבצע בדיקות מקיפות על הרשת והיזם העומד בראשה, לבדוק מהם התנאים המסחריים של הרשת ורצוי להכין תוכנית עסקית מסודרת לעסק ולא להסתמך רק על התוכנית העסקית שהרשת/ הסניף מציג. תוכנית עסקית זו צריכה לכלול את העלויות הקבועות, צפי הכנסות מסודר, עלות גולמית, עלות עובדים, עלות השקעה כוללת והחזר השקעה צפוי, ובדיקת מימון העסקה וקבלת הלוואה במידה וצריך. אנו ממליצים לשוחח עם זכיינים פעילים ולשמוע את דעתם.

 

אבחון לוקיישן

לוקיישן הוא אחד מהפרמטרים החשובים ביותר בעסקים,  לכן יש לבדוק האם המיקום הוא רלוונטי לסיווג הרשת. יש לבדוק את גובה השכירות ודמי הניהול אל מול גודל המקום,  האם ישנם מתחרים באיזור.  חשוב מאוד לבחון את החוזה מול בעל הנכס ולשים לב שניתן יהיה להשיג את כל האישורים הנדרשים להקמת המקום.

 

משא ומתן

לאחר שנעשה אבחון מקיף לרשת ולמיקום הרלוונטי, צריך לחתום על הסכם זכיינות מול הרשת. הסכם זכיינות כולל בתוכו את כל התנאים המסחריים שסוכמו אל מול תנאים משפטיים. הסכם זכיינות ככלל, נוטה לכיוון הרשת וכך זה צריך להיות, אך בכל זאת חובה לנהל משא ומתן מול הרשת בצורה מקצועית כדי לשפר את התנאים המסחריים וכדי לעגן בחוזה את החובות שיש לרשת מול הזכיין.

 

הקמת סניף

הקמת סניף הוא שלב מרגש מאוד אך עם זאת, זהו שלב מאתגר מאוד, כיוון שכולל עבודה מול גורמים רבים החל מהרשת, מעצבי פנים, קבלנים ובעלי מקצוע שונים. כדי לסיים את הבינוי בצורה טובה, חשוב לנהל את הפרויקט בצורה נכונה עם בקרה תקציבית וניהול אנשי המקצוע על בסיס יומ יומי. כמו כן, חשוב מאוד לוודא שהתוכניות מותאמות לנכס ומקבלות את כל האישורים הנדרשים מרישוי עסקים/ משרד הבריאות / מכבי אש/ נגישות  וכמובן שעומדים בכל הסטנדרטים הבטיחותיים  על פי החוק.

 

ליווי עסקי

ניהול עסק הינו אתגר לא פשוט בייחוד לזכיינים צעירים שזהו עסק ראשון שלהם.  לכן , רצוי להיעזר ביועץ עסקי ו/ או שיווקי שיסייע לעסק בתחילת דרכו בתחומים שונים כגון : ניהול העובדים, פעילויות שיווק, מעקב על הוצאות והכנסות ופיתוח וניהול והעסק.